Hoe je hotel of B&B rendabeler maken met een optimale prijszetting

Sterke concurrentie, stijgende vaste kosten en personeelstekorten vormen serieuze uitdagingen in de huidige horecasector. Om rendabel te blijven, moeten hospitality-professionals zich aanpassen en hun prijsstrategieën verfijnen. Heb je niet voldoende personeel, tijd of expertise hiervoor? Lees dan verder om te leren hoe je efficiënt een winstgevende prijsstrategie kan opzetten!

Stardekk
22/5/24

Nog meer weten over prijsstelling? Volg ons webinar!

Kom als hospitality professional nog meer te weten over een optimale prijsstelling tijdens ons gratis hands-on webinar vol tips en inzichten op dinsdag 25 juni 2024, aangeboden door Stardekk & Lighthouse. Je krijgt inzicht in de principes van dynamische prijzen en ontdekt hoe je ze efficiënt kan toepassen op verschillende boekingskanalen.

Meld je hier aan voor jouw taal

Waarom elk hotel een goede prijsstrategie moet hebben

In uitdagende tijden als deze is het cruciaal om je prijsstrategie winstgevender en efficiënter te maken. De juiste prijs op het juiste moment tonen via een dynamische prijszetting is de beste – zo niet de enige – manier om de concurrentie te verslaan en meer te verdienen per kamer of reservatie.

Een dynamische prijsstrategie houdt in dat je precies de prijs vraagt die de klant op dat moment bereid is te betalen. Op die manier verlies je geen boekingen door te hoge prijzen en lijdt je rendabiliteit niet onder het te goedkoop vullen van kamers in verhouding tot je kosten. 

Gasten die een overnachting boeken, begrijpen en accepteren tegenwoordig meestal de noodzaak van iets hogere prijzen. Aan de andere kant kan het bieden van competitieve (lagere) tarieven op strategische momenten je zichtbaarheid op OTA's en metasearch-zoekmachines bij het juiste publiek vergroten, wat zorgt voor meer boekingen.

Dynamische prijzen hanteren is essentieel, maar kan ook arbeidsintensief zijn. Dagelijks je tarieven aanpassen vereist het volgen van trends, prijzen van concurrenten, marktomstandigheden, ... In wat volgt laten we je zien hoe je deze uitdagingen het hoofd kan bieden en je prijsstrategie op een efficiënte manier kan verbeteren.

Hoe de prijsstrategie van je hotel of B&B optimaliseren

Pas je overnachtingstarieven dagelijks aan

Een dynamische prijszetting is niet meer louter voorbehouden aan de grote spelers. Het is een essentieel onderdeel geworden van het rendabel runnen van een hotel, B&B of vakantiewoning. Door je kamerprijzen regelmatig aan te passen in functie van de vraag, kan je meer aanrekenen tijdens piekmomenten en kortingen aanbieden wanneer het rustiger is. Dit houdt je hotel het hele jaar door concurrentieel en zorgt ervoor dat je altijd de best mogelijke prijs krijgt voor elke kamer, wat je winstgevendheid verbetert.

Kijk niet alleen naar hoog- versus laagseizoen en weekdagen versus weekends, maar pas je prijzen regelmatiger aan. Verhoog je prijzen naar aanleiding van evenementen in de buurt, verlengde weekends, concurrenten en je actuele bezettingsgraad. Als je hotel bijvoorbeeld onverwacht bijna volgeboekt is, kan je een hogere prijs vragen voor de resterende kamer(s).

Hierdoor kan je ook scherpere prijzen en promoties aanbieden (bv. gratis ontbijt inbegrepen, vroegboekkorting of last-minute-korting) op momenten dat er minder vraag is om reservaties en langere verblijven te stimuleren.

Dynamische prijszetting hotel B&B
Dynamische prijszetting hotelkamers

Automatiseer de prijszetting van je hotel

Het implementeren van een rendabele prijsstrategie - hoewel cruciaal - kan erg complex en tijdrovend zijn. Daarom kiezen steeds meer accommodatie-eigenaren voor geautomatiseerde dynamische prijzen. Dankzij nieuwe tools is een dynamische prijszetting nu ook toegankelijk voor accommodaties die misschien niet beschikken over het personeel, de tijd of de knowhow die deze opgave gewoonlijk vereist.

Pricing Manager – onze slimme geïntegreerde prijszettingstool – automatiseert je prijsstrategie aan de hand van dagelijkse, op data gebaseerde prijsaanbevelingen. De tool kijkt naar historische trends, realtime marktomstandigheden, je eigen bezettingsgraad en de prijzen van concurrenten om optimale prijzen voor je accommodatie te bepalen voor een maximale omzet. Via de integratie met onze Channel Manager kan je die geoptimaliseerde tarieven rechtstreeks naar al je distributiekanalen sturen voor maximale efficiëntie.

Verhoog de waarde samen met je prijzen 

Gezien de stijgende personeelskosten en andere vaste kosten zouden accommodaties hun prijzen iets moeten verhogen, vooral omdat reizigers tegenwoordig bereid zijn meer te betalen voor een overnachting. Tegelijkertijd zijn gasten veeleisender dan ooit, dus zorg ervoor dat je de juiste verwachtingen schept en deze tijdens het verblijf inlost of overtreft.

Trek niet alleen je prijzen op, maar verhoog ook de geboden waarde of ervaring. Voeg bijvoorbeeld extra voorzieningen toe aan kamers en upgrade bepaalde kamers indien mogelijk naar deluxe kamers of suites. Stel daarnaast aantrekkelijke pakketten samen die meer bieden dan een gewoon verblijf en spoor gasten aan om voor de optie met hogere waarde te kiezen in plaats van het (goedkoopste) standaardtarief.

Belangrijk hierbij is om al deze speciale voordelen en voorzieningen duidelijk uit te lichten op je website, directe boekingsmodule en andere boekingskanalen met foto's en gedetailleerde beschrijvingen. Op deze manier zien gasten niet alleen de prijs, maar ook de fantastische ervaring die ze ervoor terugkrijgen.

Je prijszetting optimaliseren? Test het nu gratis

Wil je het giswerk uit je prijsstrategie halen en het proces automatiseren? Je kan nu de voordelen van Pricing Manager zelf ervaren tijdens een gratis proefperiode van 14 dagen. Vul onderstaand formulier in en start met het boosten van je reservaties, omzet en rentabiliteit!

Lees ook

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe optimaliseer je jouw Booking Engine voor de feestdagen?

Kerstvakantie op verplaatsing of toch liever thuis? 3 boekingtrends voor België en Nederland!