Hoe bereik ik de gast op het juiste moment?

Het is voor uitbaters steeds nuttig om het klanttraject, de zogenaamde Customer Journey in kaart te brengen. Dat is niet louter de weg die de klant aflegt van oriëntatie tot reservatie, maar loopt door tot zelfs na het verblijf in jouw accommodatie. Je kan dit traject van de klant optimaliseren met behulp van talrijke softwareoplossingen.

Stardekk
7/7/21
Hoe benader ik de gast op het juiste moment?

Fase 1: de online oriëntatie

Wanneer iemand een reis wil boeken en nog niet meteen een concreet idee heeft, dan zijn zoekmachines zoals Google en Bing en online travel agency’s (OTA’s) zoals Booking.com, Expedia en Airbnb vaak de eerste stap.

Het is dus cruciaal dat je online gevonden kan worden via deze kanalen. Meer nog, dat je opvalt ten opzichte van andere hotels, B&B’s, vakantiewoningen, … In een eerder artikel gaven we je al tips om je online visibiliteit te vergroten. De belangrijkste zaken zijn hier je aanwezigheid op diverse OTA’s, maar ook een professionele eigen website.

Op zoek naar een OTA die je online zichtbaarheid kan boosten? Bezoek zeker onze marketplace voor een uitgebreide selectie. Kies sowieso voor OTA’s die aanleunen bij jouw doelpubliek zodat je in het oog springt bij jouw ideale klant. Eens de keuze is gemaakt, is onze channel manager een onmisbare tool om je prijzen en beschikbaarheden op alle kanalen eenvoudig en in real time te beheren.

Naast jouw aanwezigheid op OTA’s is en blijft het steeds belangrijk dat ook jouw eigen website op punt staat. Hoe meer boekingen je kan genereren met de eigen website, hoe minder commissie je moet betalen.

Bij Stardekk kunnen we je in deze fase van het klanttraject bijstaan met een professionele template website die in een handomdraai live staat, mobielvriendelijk is én met jouw eigen look & feel.

"Wist je dat maar liefst 50% na het vinden van een geschikt hotel op een OTA toch nog de persoonlijke hotelwebsite opzoekt?"

Fase 2: de online reservering

En dan le moment suprême: de klant maakt een keuze. Hij of zij wil graag in jouw hotel of B&B verblijven. Op dit moment in de customer journey is het belangrijk dat de reiziger meteen overtuigd is van de beste prijs én aansluitend vlot kan boeken.

Hoe benader ik de gast op het juiste moment?

Een goed converterende website is dus een must. Dankzij de booking engine van Stardekk verloopt iedere boeking en bijhorende online betaling vlekkeloos. Via onze marketplace kan je trouwens kiezen met welke betalingspartners je graag wil koppelen.

Met de booking engine, de motor van jouw rechtstreekse reserveringen, heb je nog bijkomende voordelen. Zo implementeren we op je website ook een ratebox: een handige widget waarmee de bezoeker meteen ziet dat rechtstreeks boeken steeds het voordeligst is.

Fase 3: Het aftellen kan beginnen

De gast heeft geboekt en kijkt reikhalzend uit naar zijn verblijf. Dan is het leuk dat jij het contact warm houdt. Dat kan perfect, zonder al te veel inspanning, met geautomatiseerde mails via onze e-mailingtool.  Bijvoorbeeld met aanbevelingen voor restaurants en bezienswaardigheden in de buurt. Je kan jouw gast ook informeren over parkeergelegenheid, het menu in jouw restaurant...

Fase 4: Het verblijf

Dit brengt ons naadloos naar de volgende stap in de klantenreis: namelijk het effectieve verblijf van de klant. Dit moet feilloos zijn van aankomst tot vertrek en ook hier komt onze cloud PMS goed van pas. In een vorig artikel hebben we talrijke voordelen van een cloud PMS toegelicht. Maar handig om weten: een PMS zorgt niet enkel voor een helder overzicht, maar ook voor een aanzienlijke reductie van jouw administratieve taken.

Dankzij het PMS kan jij een snelle check-in en check-out garanderen, print je vlot praktische lijsten voor het ontbijt- of schoonmaakteam en loopt je facturatie op wieltjes. Via het PMS kan je ook koppelen met diverse KEY-systemen en kassa- of POS-systemen. Deze integraties zorgen voor een nog betere klantentevredenheid en een kleinere workload voor jou en je personeel.

Fase 5: Communicatie na het vertrek

En dan is het moment daar om afscheid te nemen: de klant checkt uit en vertrekt weer naar huis. Is hier de customer journey al voorbij? Absoluut niet! Ook na het uitchecken is het goed om met je gast te blijven communiceren. Je kunt polsen (via een geautomatiseerde mail) hoe hij of zij het verblijf heeft ervaren en vragen om een beoordeling achter te laten. Maar je kan ook proberen een herhaalbezoek uit te lokken door middel van acties en promoties. Onderhoud het contact en geef de gast zin om terug te komen!

Hoe benader ik de gast op het juiste moment?

Wil je nog meer advies over hoe software jouw business kan boosten, lees dan zeker ook ons vorige artikel hierover.

Benieuwd hoe onze software jou kan helpen om het contact met je gasten nog beter te laten verlopen? Vraag dan een gratis proefversie aan van één van onze producten.

Lees ook

Vereenvoudig je prijszetting en distributie met een AI-gestuurde Channel Manager

[eBook] De ultieme OTA-gids 2024: vind de juiste OTA’s voor jouw accommodatie

Hoe je hotel of B&B rendabeler maken met een optimale prijszetting