Hoe ga je als hospitality professional om met de PSD2-wet? 4 scenario’s om te volgen!

Op 1 januari 2020 treedt de PSD2 regelgeving in voege, ook voor de hospitality sector. Deze nieuwe richtlijn met betrekking tot betalingsverkeer maakt online betalen makkelijker, maar vooral veiliger voor de consument. Gezien je als hotelier vaak rekent op betalingsgaranties om no-shows tegen te gaan, ga je best even na op welke manier je jouw betalingen PSD2 conform kunt laten verlopen. Er zijn 4 mogelijke scenario's!

Stardekk
8/12/20

Scenario 1: Gasten laten betalen bij check-in of check-out

De traditionele manier van werken is uiteraard nog steeds mogelijk. Je kunt je klanten gerust aan het begin of einde van hun verblijf ter plaatse laten betalen. Op die manier hoef je geen bijkomende stappen te ondernemen. Een nadeel hierbij is echter dat je geen betalingsgarantie hebt bij no-shows.

Scenario 2: Online betalen via je boekingsmodule, zonder betaalprovider (PSP)

Hoe ga je als hotelier om met de PSD2 regelgeving? 4 scenario’s om te volgen!

Via de boekingsmodule op je eigen website kunnen gasten vlot een kamer reserveren. Is jouw booking engine niet gekoppeld met een betalingsprovider? In dit geval heb je vanaf 1 januari geen betalingsgarantie meer bij no-shows, zelfs al vraag je de kredietkaartgegevens van de klant tijdens het online boekingsproces. De nieuwe PSD2 regelgeving stelt namelijk dat het niet langer volstaat om enkel de kredietkaartgegevens van een klant te vragen wanneer je een online betaling wil uitvoeren.  

De huidige garantiemodule in de Stardekk Booking Engine (op basis van kredietkaartgegevens) blijft wel bestaan, maar vanaf 1 januari bestaat dus de kans dat je het verschuldigde bedrag niet meer kunt crediteren als je geen koppeling met een betalingsprovider (PSP) hebt.

Scenario 3: Online betalen via OTA’s

Als je met verschillende online travel agencies (OTA’s) werkt, vraag dan aan deze partijen meer informatie over de PSD2-wetgeving.  

Zo kom je erachter of jouw gekoppelde partners PSD2-conforme transactiemogelijkheden aanbieden én kun je achterhalen of het voor jou gunstig is hiervan gebruik te maken.

Scenario 4: Online betalen via je Booking Engine, met een Payment Service Provider

Dit is de veiligste optie voor elke accommodatie-eigenaar. Het is namelijk aan te raden gebruik te maken van een betalingsprovider (PSP) wanneer je online betalingen aanbiedt én betaalgarantie wil hebben in geval van no-shows. Door te werken met een betaalprovider zijn zowel jij als je klant verzekerd van een veilige transactie. 

Gebruik je Stardekk software? Dan kun je koppelen met volgende partners: Cubilis Marketplace. 

Heb je de keuze gemaakt en wil je jouw Stardekk software koppelen aan een betalingsprovider? Vraag via onderstaand formulier de koppeling aan.

"Het is aan te raden gebruik te maken van een  PSP wanneer je betaalgarantie wil in geval van no-shows."

Wat met rechtstreekse reservaties via telefoon, e-mail of walk-ins?

Telefoon- en e-mailverkoop (MOTO: Mail Order & Telephone Order) zou één van de uitzonderingen vormen. Om de betaling te ontvangen moet de creditcardlezer geconfigureerd zijn op transactietype MO-TO en kun je de betaling dus gewoon verwerken op basis van de kredietkaartgegevens van je gast. Deze procedure staat geheel los van de Stardekk software en diensten. Bijkomende informatie hierover kan je opvragen bij de leverancier van je betaalterminal.

Meer weten?

Wil je graag meer informatie? Contacteer ons via onderstaand formulier en we behandelen je vraag zo snel mogelijk.  

Lees ook

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe optimaliseer je jouw Booking Engine voor de feestdagen?

Kerstvakantie op verplaatsing of toch liever thuis? 3 boekingtrends voor België en Nederland!