Generatie Z: online reisagentschappen pakketreizen en duurzaamheid

Hoewel "Millennials" nog steeds een belangrijke groep vormen, die geld uitgeeft aan reizen, ligt de focus nu al op een nieuwe opkomende generatie ... Gen Z! Deze nieuwe lichting zal enorm belangrijk zijn voor de heropbouw van de reisindustrie na de COVID-19 crisis. Waarom moet je Generatie Z doorgronden en hoe kun je deze reizigers aantrekken? Lees mee!

Stardekk
28/9/21

Waarom je Gen Z moet doorgronden

Het goede moment

Gen Z'ers zijn de jongeren die na 1996 geboren zijn. Nog te jong om geld uit te geven aan reizen zeg je? Toch niet! Nu de oudste Gen Z'ers actief zijn op de arbeidsmarkt en de jongere hun ouders beïnvloeden bij het bepalen van reisbestemmingen, is de aanwezigheid van deze generatie voelbaar in de economie van vandaag.

Hoog tijd om deze generatie reizigers eens onder de loep te nemen. Reizigers zijn het inderdaad: uit onderzoek voor de Wereldorganisatie voor Toerisme (UNWTO) is gebleken dat jongeren reizen echt als een essentieel onderdeel van hun leven beschouwen*.

"Bijna twee derde van de Gen Z-reizigers plant "wraakreizen" om de verloren reizen als gevolg van de COVID-19-crisis te compenseren."

Expedia Group

Gen Z = omvangrijke doelgroep

Wanneer we kijken naar de huidige demografische verdeling van de wereldbevolking, is "jeugdig" het woord om het te beschrijven! Jongeren tot 20 jaar vertegenwoordigen het grootste deel van de wereldbevolking. Daarom is het van cruciaal belang Gen Z te begrijpen en aan hun reisvoorkeuren te voldoen, want zij zullen zeer binnenkort, zo niet nu al, een grote impact hebben op het wereldwijde toerisme.

Generatie Z: OTA's, pakketreizen en duurzaamheid.

Er zijn grote verschillen tussen de continenten als het gaat om het aandeel van Gen Z in de totale bevolking. Als we de bevolking van Europa vergelijken met die van Azië, zien we duidelijk een sterk contrast. Azië heeft een veel grotere bevolkingsgroep van 30 jaar en jonger, terwijl het grootste deel van de Europese bevolking tussen de 30-50 jaar oud is. Wil je als accommodatie-eigenaar in Europa Gen Z'ers binnenhalen? Dan zou je eens kunnen kijken naar de Aziatische reismarkt! Welke OTA's gebruiken Aziatische reizigers vaak? Via welke platformen boeken deze jongeren hun trips?

Gen Z & OTA's

Digital natives

Gen Z is de eerste generatie digital natives. Deze generatie is van kinds af opgegroeid met technologie om zich heen. Dit heeft beslist een impact op hun gedrag vandaag: 64% van de Gen Zers zegt dat ze "continu online" zijn, 57% geeft aan dat ze zich onveiliger voelen zonder hun mobiele telefoon dan zonder hun portefeuille.*

Promoot je jouw accommodatie op Social Media? Dit kan een goede manier zijn om Gen Z aan te trekken, aangezien deze generatie veel tijd op hun mobiele telefoon doorbrengt, vaak om Social Media te checken. Platformen zoals Pinterest en Instagram - zeer beeldgedreven - zijn een veelvuldig gebruikte bron van inspiratie bij het bepalen van reisbestemmingen. Bekijk zeker ons eBook vol tips & tricks om je social media aanpak naar een hoger niveau te tillen!

Online reserveren

Gen Z'ers boeken hun reizen gewoonlijk met behulp van een smartphone of andere mobiele apparaten. Een mobielvriendelijke website met Booking Engine is dan ook een must om die bezoekers om te zetten in boekers.

Een andere interessante bevinding om rekening mee te houden is dat Gen Z consumenten - volgens een studie van Expedia Group - zich wenden tot online reisbronnen om hun reizen te plannen, met name online travel agencies! De pandemie heeft deze trend alleen maar aangemoedigd: Gen Z'ers wenden zich 31% meer tot OTA's dan vóór de COVID-19-crisis.

"Gen Z'ers wenden zich 31% meer tot OTA's dan vóór de COVID-19-pandemie."

Expedia Group

Wil je een betere online zichtbaarheid voor jouw accommodatie creëren door je kamers te promoten op populaire online boekingsplatformen? Kies de juiste OTA's voor jouw hotel of B&B! We brachten er vorig jaar een artikel over en alle tips zijn nog steeds van toepassing.

Natuurlijk is het essentieel om boekbaar te zijn op verschillende boekingsplatformen, maar er zijn meer manieren om je online aanwezigheid te verbeteren. Lees ons laatste artikel om inspiratie op te doen!

Loyaliteit en arrangementen

Waarom boeken Gen Z'ers zo graag hun reizen via OTA's? Wel, deze generatie is prijsgevoeliger en gaat op zoek naar de best mogelijke deal. Daarom zouden ze OTA's gebruiken om meerdere reizen tegelijk vast te leggen, want OTA-loyaliteit loont: 28% van de Gen Z-reizigers is lid van een OTA-getrouwheidsprogramma*.

Ze geven ook de voorkeur aan OTA's voor package deals. Uit onderzoek door Expedia Group blijkt dat meer dan één op drie Gen Z'ers in 2020 een dynamisch pakket aangekocht heeft.

Zelf kan je ook op de populariteit van arrangementen inspelen door samen te werken met touroperators zoals G2 Travel . Deze derde partij vormt partnerships met hotels, om zo complete reispakketten aan reizigers aan te bieden.

Social Impact

Een andere belangrijke eigenschap van Gen Z om in gedachten te houden is sociaal bewustzijn. Gen Z is opgegroeid in een samenleving die zich volledig bewust is van het belang van persoonlijke gezondheid, de gevolgen van de financiële crisis en de effecten van klimaatverandering. Daarom spelen thema's als inclusie & diversiteit, duurzaamheid en mentale gezondheid een belangrijke rol in hun overtuigingen en zelfs hun reisgedrag.

Deze generatie overweegt eerder duurzame reisopties om hun ecologische voetafdruk te beperken. Wil je deze reizigers aantrekken? Dan moet je betrokkenheid tonen! Heb je al gehoord van het Green Key-label? Zo niet: bekijk zeker ons artikel over Hoe duurzaam zijn met Green Key?

*Bronnen: European Travel Commission (ETC) Study on Generation Z Travellers, Expedia Group and Phocuswire .

Jouw online zichtbaarheid vergroten en Gen Z aantrekken?

Als je ervoor kiest om jouw accommodatie op meerdere online boekingsplatformen te promoten, dan heb je echt een Channel Manager nodig om de tarieven & beschikbaarheid op alle platformen te beheren. Met Cubilis Channel Manager is het kinderspel! Beheer alles vanuit één centraal systeem. Meer info op Cubilis.com! Wil je het gratis uitproberen? Dat kan!

Lees ook

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe optimaliseer je jouw Booking Engine voor de feestdagen?

Kerstvakantie op verplaatsing of toch liever thuis? 3 boekingtrends voor België en Nederland!