Op welke OTA's adverteer je jouw hotel het beste?

Meer potentiële gasten bereiken op het juiste moment en zo meer boekingen binnenhalen? Online Travel Agencies doen het adverteerwerk voor jou en zijn onontbeerlijk in jouw distributiestrategie. Maar welke boekingssites zijn het meest geschikt om jouw accommodatie te promoten?

Stardekk
26/2/20

Hoteliers en B&B-uitbaters zijn er zich van bewust, je kunt niet meer om Online Travel Agencies (OTAs) heen als je een maximale bezettingsgraad wil halen.

Meer nog, grote spelers zoals Booking.com en Airbnb bouwen hun merk sterk uit en creëren een gevoel van vertrouwen bij de reizigers. Daarom starten velen hun zoektocht naar een accommodatie meteen op dergelijke boekingsplatformen.

Maar hoe weet je op welke OTA's je het beste adverteert en de meeste boekingen kan realiseren?

Belangrijke factoren bij het kiezen van de juiste OTA's

1) Bereik je de juiste doelgroep?

“Iedereen is hier welkom” is niet altijd het beste uitgangspunt om het maximale uit je business te halen. Wanneer je de juiste gasten aanspreekt, kun je namelijk beter & slimmer tegemoet komen aan hun behoeften en via upselling of cross-selling het onderste uit de kan halen. Een simpel voorbeeld:

Je hebt een B&B gelegen in een mooi natuurgebied, bekend om zijn prachtige fiets- & wandelroutes. Wanneer je backpackers of natuurliefhebbers te gast hebt, bied je extra fietsverhuur aan of een picknick-service. Heel wat interessanter dan zakenlui die enkel een kamer nodig hebben en geen interesse hebben in jouw speciale aanbiedingen, toch?

Eens je je eigen doelgroep afgebakend hebt, kun je de OTAs die goed scoren bij dit type reizigers selecteren en zo de kans op boekingen verhogen.

"2/3 van alle online reserveringen gebeurt via Online Travel Agencies"

Hospitalitynet.org

2) Het juiste marktsegment?

Elke OTA heeft zijn eigen succesvolle marktsegment. Sommige OTA's doen het vooral goed in de VS, andere zijn dan weer populairder bij Aziatische reizigers. Ook je type accommodatie speelt een belangrijke rol bij de keuze. Zo doen B&B’s het over het algemeen goed op Airbnb. Heb je een ruime vakantiewoning voor een gezin, overweeg dan zeker Vrbo (het vroegere HomeAway).

3) Welk commissiemodel?

Elke OTA gebruikt een bepaald commissie-model. Hoeveel moet de klant uiteindelijk betalen, de commissie in rekening gebracht? Is de prijs van de kamer dan nog voldoende concurrentieel? Sommige OTA's hanteren een vast percentage commissie, bij andere hangt het dan weer af van de regio of stad waarin het hotel zich bevindt. Neem je tijd om alles te vergelijken en probeer er verschillende uit. Alleen zo ontdek je wat voor jouw situatie het beste werkt.

Enkele OTA's in de spotlight

Airbnb

Deze jonge OTA groeit snel! Airbnb gasten trekken erop uit om uiteenlopende redenen (werk, familie, romantisch uitje), wat dit platform populair maakt bij verschillende types reizigers. B&B's die vakantiereizigers ontvangen (leisure) scoren meestal goed op Airbnb. Het is bovendien een ideaal platform om de gaatjes op te vullen: ongeveer 40% van de boekingen gemaakt op het Airbnb-platform zijn last-minutes.

Op welke OTA's adverteer je het beste met jouw hotel?

Agoda

Agoda is een interessante boekingssite wanneer je zichtbaar wil zijn voor Aziatische reizigers. Het hoofdkantoor bevindt zich in het hart van Azië (Singapore). Deze OTA beschikt over een netwerk van verschillende soorten accommodaties zoals appartementen, vakantiewoningen, villa's en hotels. Agoda is onderdeel van de Booking Holdings, net als bijvoorbeeld Priceline.com en Kayak.

Op welke OTA's adverteer je het beste met jouw hotel?

Booking.com

Booking.com is de grootste speler in Europa en legt de lat hoog voor andere boekingskanalen. Deze OTA vormt een goede match voor elke type accommodatie, voornamelijk populair bij het boeken van ontspannende trips (leisure). Samen met Priceline.com, Kayak, Agoda en nog enkele andere spelers maakt Booking.com deel uit van Booking Holdings. Booking.com is het grootste en best presterende merk in de groep.

Op welke OTA's adverteer je het beste met jouw hotel?

Expedia

Dit is de grootste OTA in Amerika, voornamelijk Noord-Amerika. Ook Expedia probeert de reiziger een complete ervaring te bieden en maakt het boeken van vliegtickets, hotelreserveringen, huurwagens en cruises mogelijk op 1 platform. De Expedia Group bevat nog andere Online Travel Agencies, waaronder Vrbo en Hotels.com.

Op welke OTA's adverteer je het beste met jouw hotel?

Hotelbeds

Wil je gebruik maken van wholesalers om je bezettingsgraad te verbeteren? Hotelbeds is een distributieplatform waar travel agencies, tour operators en vliegmaatschappijen hotels kunnen boeken voor hun klanten. Een uitstekende manier om een nieuw, succesvol marktsegment te ontdekken.


Op welke OTA's adverteer je het beste met jouw hotel?

HRS

Maken zakenreizigers deel uit van jouw doelpubliek? Dan is een boekingsplatform als HRS wel het proberen waard. Deze OTA focust voornamelijk op dit type reizigers en zet business deals extra in de kijker. Rekening houdende dat 60% van zakenreisjes omgezet worden in Bleisure (business + leisure), is deze doelgroep niet onbelangrijk.

Op welke OTA's adverteer je het beste met jouw hotel?

Trip.com

Trip.com is het grootste online boekingsplatform van China. Chinezen reizen steeds vaker zelfstandig en minder via georganiseerde groepsreizen. Bovendien is Europa een geliefde bestemming voor langere vakanties. Een OTA als Trip.com zorgt voor diversiteit in je distributie waardoor je nog meer uithoeken van de wereld kunt bereiken. Reizigers kunnen op dit platform hun accommodatie boeken, maar ook vliegtickets en zelfs treintickets.

Op welke OTA's adverteer je het beste met jouw hotel?

Vrbo

Ben je eigenaar van een vakantiewoning die plaats biedt aan een grotere groep mensen? Steek dan zeker eens je licht op bij Vrbo. Deze boekingssite is erg populair bij families of vriendengroepen die voor een langere periode op reis gaan. Heb je flexibele voorwaarden? Dan maak je ook kans bij de short-trip reizigers en zelfs weekendtoeristen. Vrbo is onderdeel van Expedia Group.

In oktober nodigden we Vrbo (toen HomeAway) uit om te praten over belangrijke vaction rental trends. We maakten er een eBook over, veel leesgenot!

Op welke OTA's adverteer je het beste met jouw hotel?

Meer directe boekingen, minder commissie?

Cubilis Booking Engine

Tot slot is het belangrijk omte beseffen dat jouw eigen hotelwebsite met boekingsmodule ook erg belangrijk blijft.

OTA’s zijn populair en vele reizigers boeken via deze kanalen, dat valt niet te ontkennen. Maar cijfers tonen ook aan dat maar liefst 50% na het ontdekken van een geschikt hotel op een OTA toch nog de officiële hotelwebsite opzoekt.

Hoe meer boekingen je kunt binnenhalen via de eigen website, hoe minder commissie je moet betalen. Maar om de online zichtbaarheid van je accommodatie te vergroten en je bezetting te maximaliseren is de hulp van OTA’s veelal welkom. Een gezonde balans is de boodschap!

Wil je meer info over onze Cubilis Booking Engine?

Laat het ons weten en stel gerust al je vragen.

Lees ook

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe optimaliseer je jouw Booking Engine voor de feestdagen?

Kerstvakantie op verplaatsing of toch liever thuis? 3 boekingtrends voor België en Nederland!