Metasearch: Nuttig voor jouw hotel of B&B?

De prijs is één van de grootste bepalende factoren bij het kiezen van een geschikte accommodatie. Hét doel van metasearch? Het vergelijken van prijzen makkelijk maken voor reizigers!

Stardekk
30/7/20

Metasearch in een notendop

Wanneer een reiziger een zoekopdracht invoert op een metasearch site, krijgt deze niet alleen accommodaties te zien die aan de zoekopdracht voldoen, maar worden meteen ook de kamerprijzen van op verschillende boekingsplatformen geafficheerd. Zo ziet de reiziger meteen via welke boekingssite hij het voordeligst kan boeken.

"Geconfronteerd met dezelfde prijs op een OTA of je persoonlijke website, 65% van de klanten zal voor je website kiezen"

Koddi

Metasearch: enkele voordelen op een rijtje

1. Betere online zichtbaarheid

Google wordt een steeds grotere speler in de toeristische sector. Door recente ontwikkelingen zoals Google Maps en Google Hotel Ads krijgt jouw persoonlijke website – wanneer niet op deze platformen aanwezig bent – minder online zichtbaarheid bij zoekopdrachten. Veel Online Travel Agencies (OTA’s) promoten jouw accommodatie al via Google of andere metasearch platformen en halen zo de reserveringen binnen. Adverteren via metasearch zorgt ervoor dat ook jouw eigen website in de zoekresultaten komt te staan!  

Metasearch: De moeite waard voor jouw hotel of B&B?

2. Meer rechtstreekse reserveringen

Een sterke online zichtbaarheid is één ding, maar je moet de reiziger ook nog overtuigen om via jouw website de boeking te voltooien. Via metasearch richt je je op een doelgroep die al een hoge reisintentie heeft. Ze zijn namelijk al prijzen aan het vergelijken! Dit betekent dus een groterekans op conversie (een effectieve boeking). Bovendien springt de prijs van je eigen website – vaak de laagste prijs – meteen in het oog tussen de hogere prijzen op je andere boekingskanalen. Zo verhoog je de kans op rechtstreekse boekingen.

Metasearch: De moeite waard voor jouw hotel of B&B?

3. Je beschikt over alle gegevens van je gast

Nadat je de bezoeker overtuigd hebt, kan die de reservering meteen voltooien op je website. Geen extra vergelijkingen meer nodig, de reiziger is zeker dat hij de beste deal krijgt. Het gaat hier dus om een directe boeking waarbij je beschikt over alle boekingsgegevens van je gast. Op die manier is een goede gastcommunicatie en retargetting na het verblijf perfect mogelijk. Bovendien heb je zo een beter zicht op wie je klanten zijn, en maak jij in de toekomst slimmere keuzes wat boekingskanalen, metasearch platformen en prijsstrategieën betreft. Een win-win dus!

Metasearch: De moeite waard voor jouw hotel of B&B?

Het kostenplaatje?

Bij het adverteren op metasearch websites, maak je gebruik van biedstrategieën. Hierbij kun je kiezen tussen 2 betaalmodellen: het CPC-model (Cost per Click) of het CPA-model (Cost per Acquisition, per voltooide reservering dus). Afhankelijk van het model en je biedingen verschijn je hoger of lager in de zoekresultaten. Dit valt te bekijken per metasearch platform waarop je wilt adverteren. Het CPA model leunt het dichtste aan bij het commissiemodel van boekingssites. Hierbij kun je dus goed vergelijken: ligt je CPA lager dan de commissie die je betaalt bij veel OTA’s? Dan is metasearch zeker een interessant kanaal om uit te proberen. Durf te testen en te experimenteren, alleen zo weet je écht wat werkt voor jouw zaak.

"De bekendheid van meta biedingen boven de organische zoekresultaten zal blijven toenemen. Wees goed vertegenwoordigd voordat het te laat is en je niet meer in de zoekresultaten verschijnt."

Alasdair Snow, Triptease

Aan de slag met Metasearch?

Wil je meer directe boekingen genereren? Dan is het erg belangrijk dat je prijzen concurrentieel zijn en dat de tarieven op je eigen website voordeliger zijn dan die op de boekingskanalen waarmee je koppelt. Anders komt je eigen website er niet goed uit wanneer reizigers de vergelijking maken op het metasearch platform. Via een channel manager beheer je vlot je prijzen en beschikbaarheid op alle kanalen, inclusief metasearch platformen. Bekijk dus zeker de mogelijke partners waarmee je channel manager kan koppelen en beperk fouten of overboekingen tot een minimum.

Maak je gebruik van de Stardekk Channel Manager (Cubilis)? Dan kun je eenvoudig koppelen met o.a. Trivago en Tripadvisor. Alle mogelijke partners vind je hier terug.

Heb je vragen of wil je graag meer informatie? Contacteer ons gerust, we helpen je graag verder!

Lees ook

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe optimaliseer je jouw Booking Engine voor de feestdagen?

Kerstvakantie op verplaatsing of toch liever thuis? 3 boekingtrends voor België en Nederland!