Maximaliseer je online zichtbaarheid
Als hotelier of eigenaar van een B&B of vakantiewoning streef je natuurlijk steeds naar een zo hoog mogelijke bezetting en een maximaal rendement, zeker na een onvoorspelbaar coronajaar.
We geven je graag enkele tips om jouw online visibiliteit te verhogen, waardoor natuurlijk ook het aantal reserveringen mee zal stijgen. Een echte win-win dus!
Werk samen met de juiste online partners
Online Travel Agencies (OTA’s) zijn de dag van vandaag niet meer weg te denken in de reisindustrie onmisbaar voor jouw online distributie strategie. In een eerder artikel hadden we het reeds over de parameters om net die OTA(‘s) te kiezen die het beste passen bij jouw type accommodatie en jouw type klanten. Via onze Connectivity Marketplace vind je trouwens een uitgebreid aanbod aan OTA’s waarmee je kan koppelen, gaande van grote namen zoals Booking.com of Airbnb, maar ook kleinere lokale spelers. Ga dus na welk klantenprofiel jij hebt en welke OTA’s jou kunnen ondersteunen.
Eens de keuze is gemaakt en je op verschillende kanalen aanwezig bent, is het natuurlijk noodzakelijk dat je dit efficiënt kunt managen en dat je je prijzen en beschikbaarheden in één systeem kan beheren. Ideale software hiervoor is de Cubilis Channel Manager, die eigenlijk fungeert als de motor van al jouw reservaties en ervoor zorgt dat beschikbaarheid real time over alle kanalen wordt gesynchroniseerd. Hierdoor zijn overboekingen verleden tijd.
Houd wel in gedachten dat een partnership met een OTA een grote hap uit je budget neemt, want de commissies kunnen oplopen tot soms wel 30%. Daar tegenover staat dat deze partners wel voor heel wat boekingen zorgen. Het is dus belangrijk voor je rendement om te streven naar een gezonde mix van boekingen via OTA’s en rechtstreekse, commissievrije reserveringen via je eigen kanalen.
Neem je eigen website onder handen
Hoe je het ook draait of keert, je eigen website is en blijft essentieel als je meer directe boekingen wil binnenhalen en dus voor een beter rendement wil gaan. Investeer in een overzichtelijke website die goed converteert en ook mobiel perfect verschijnt. Met andere woorden, reizigers die op jouw website belanden, moeten snel de juiste info vinden én moeten aangespoord worden om via jou te reserveren omdat de prijs rechtstreeks de laagste is.
"Bij Stardekk bieden we uiteenlopende oplossingen aan om van jouw website het boekingskanaal bij uitstek te maken."
De Cubilis Booking Engine, een commissievrije boekingsmodule op je website, is het ideale hulpmiddel om alle boekingen vlot te laten verlopen. De geïntegreerde ratebox zorgt er dan weer voor dat de bezoekers meteen zien dat ze bij jou rechtstreeks de voordeligste prijs krijgen.
Bovendien kunnen we je ook helpen om jouw website in een mooie, klantvriendelijke lay-out te gieten dankzij onze websitetemplates.
Ontdek meer advies om directe reserveringen binnen te halen.
"Een metasearchplatform is géén boekingssite. Het vergelijkende platform leidt de bezoeker naar verschillende boekingssites."
Gebruik ook metasearch
Naast OTA’s zijn metasearchplatformen ook belangrijke kanalen om jouw accommodatie uitgebreid te promoten. Wanneer een gebruiker een zoekopdracht invoert op een metasearch site zoals bijvoorbeeld Trivago, dan krijgt deze niet alleen accommodaties te zien die aan de zoekopdracht voldoen, maar worden meteen ook de kamerprijzen van op verschillende boekingsplatformen getoond. Zo ziet de reiziger meteen via welke boekingssite hij het goedkoopst kan boeken.
Bij Google Hotel Ads en TripAdvisor bijvoorbeeld betaal je per boeking (cost per acquistion). Bij Trivago en HotelsCombined betaal je wanneer iemand doorklikt naar je website (cost per click).
Zorg dat potentiële klanten je vinden op Google
Google is nog steeds de populairste zoekmachine ter wereld, met een marktaandeel van maar liefst 87,95%. De zoektocht naar vakantiebestemmingen - en bijhorende overnachtingen - begint dan ook vaak op Google.
SEO (Search Engine Optimization), SEA (Search Engine Advertising), Google Hotel Ads, … Je kunt tal van middelen aanwenden om een hogere positie te verkrijgen in Google en dat hoeft niet steeds duur te zijn.
Google My Business, een soort van online etalage voor jouw onderneming, is bijvoorbeeld volledig gratis en biedt heel wat voordelen. Je kunt er foto’s op weergeven, algemene info over jouw accommodatie, maar nog belangrijker: een link naar jouw eigen hotelwebsite.
Ontdek meer tips om hoger te scoren op Google.
In de spotlight op social media
Je geloofwaardigheid en aanwezigheid op social media speelt tot slot ook een cruciale rol om gasten te overtuigen. Vele gasten delen namelijk foto’s van hun verblijf op facebook en Instagram en inspireren zo andere reizigers.
Voor je zelf ijverig aan de slag gaat op social media, is het goed om na te denken via welke kanalen je jouw doelgroep het best kan bereiken. Heb je bijvoorbeeld eerder een zakelijk publiek, zet dan zeker LinkedIn op je lijstje. Maar ook Facebook en Instagram zijn belangrijke inspiratiebronnen, dit voor verschillende types reizigers. Selecteer ook niet te veel social mediakanalen, want een profiel waar weinig op gepost wordt, geeft ook geen goede indruk.
Op social media kan je opteren voor organische posts (nieuwtjes, foto’s, video’s, …) die je op je eigen profiel plaatst en die dus enkel gezien worden door de mensen die jouw profiel volgen of bezoeken. Je kan ook kiezen voor betalende oplossingen zoals Facebook en Instagram ads waarbij je jouw accommodatie tegen betaling laat zien aan een publiek dat je vooraf bepaalt.
Wil je je verder verdiepen in de social media-mogelijkheden voor jouw hotel, B&B of vakantiewoning? Lees ons e-book boordevol tips & tricks.
Heb je bijkomende vragen om een boost te geven aan je online zichtbaarheid, aarzel niet om contact met ons op te nemen of vraag een free trial aan van één van onze producten.