Google als grote speler in de toeristische sector [DEEL1]

Google is nog steeds de meestgebruikte zoekmachine wereldwijd, met een marktaandeel van maar liefst 87,95%. De zoektocht naar vakantiebestemmingen - en bijhorende overnachtingen - begint dan ook vaak op Google!

Stardekk
23/2/20

* Dit artikel is geschreven voor hoteliers. Baat jij een restaurant uit of ben je een ander type ondernemer? Alle tips gelden beslist ook voor jouw zaak!

Google My Business: Een must voor elke hotelier

SEO (Search Engine Optimization), SEA (Search Engine Advertising), Google Hotel Ads, … Er wordt op vele manieren gestreden om de eerste plaatsen in de zoekresultaten. Een kwestie van budget? Niet altijd! Google My Business is volledig gratis en biedt tal van voordelen.

Google My Business: Wat is het precies?

Staat jouw hotel al aan de rechterkant bij de zoekresultaten wanneer reizigers jouw accommodatie opzoeken op Google? Goed bezig!

Nog niet het geval? Geen nood, we leggen je even uit hoe het precies werkt.

Google als grote speler in de reissector [DEEL1]

Wanneer wordt mijn GMB pagina getoond?

Voldoet jouw hotel aan de zoekopdracht (vb. “Tropicana Hotel”), dan toont Google jouw Google My Business pagina aan de gebruiker. Jouw accommodatie wordt hierbij uitgelicht rechts van de zoekresultaten. Door het unieke format en de unieke positie van GMB, valt je accommodatie extra op!

Is de zoekopdracht iets vager en voldoen er meerdere accommodaties? In dat geval toont Google de meest relevante accommodaties. Dit aan de hand van een lijstje, speciaal uitgelicht tussen de gewone zoekresultaten.

Tips bij het aanvullen van gegevens

1. De online etalage van je hotel

Naast de naam van je accommodatie kan je ook andere praktische gegevens toevoegen zoals adresgegevens, telefoonnummer en vooral een link naar jouw hotelwebsite. Wanneer de Google My Business pagina van jouw hotel de gebruiker bevalt, kan die meteen doorklikken naar je website. Meer kans op directe reserveringen dus!

Deze praktische info wordt vaak automatisch ingevuld door Google. Controleer dit dus goed, soms zijn kleine correcties nodig.

Tip: Sinds kort kun je ook check-in en check-out tijdstippen toevoegen! Maak hier zeker gebruik van, een goed geïnformeerde reiziger is vaak een gelukkige klant.

2. De eerste indruk is belangrijk

In tegenstelling tot de organische of betaalde zoekresultaten die gewoon worden opgelijst onder elkaar, wordt Google My Business aan de rechterkant weergegeven mét foto’s. Hierdoor springt dit zoekresultaat meteen in het oog. “Eén foto zegt meer dan duizend woorden”, grijp dus de kans om kwalitatieve en aantrekkelijke foto’s toe te voegen aan je GMB en overtuig vanaf het eerste moment.

3. Plaats je sterktes in de kijker

Na een korte beschrijving van je accommodatie, kun je faciliteiten of extra diensten toevoegen zoals: free wifi, outdoor pool, roomservice of huisdieren toegelaten. Bepaalde faciliteiten zoals “free wifi” & “free parking” worden extra benadrukt aan de hand van icoontjes.

"More reviews and positive reviews will probably improve a business's local ranking."

Support.google.com

4. Beoordelingen

Google schonk de afgelopen jaren veel aandacht aan hun review-tool. Er wordt nog steeds hard aan gewerkt, maar het belang ervan valt nu al niet meer te negeren, de cijfers liegen niet.

Google als grote speler in de reissector [DEEL1]

Google is op dit moment de grootste speler wat hotelbeoordelingen betreft. Booking.com volgt op de voet, Tripadvisor zingt enkele tonen lager, maar verovert de 3e plaats.

Dit onderdeel van je Google My Business onderhouden is dus zeker de boodschap, veel goede reviews overtuigen de reiziger sneller. Bovendien brengt Google deze ratings ook opvallend in beeld in de zoekresultaten én hebben reviews een positieve invloed op je ranking in Google:

5. Q&A

Tijdens de online zoektocht naar een geschikte accommodatie wil de reiziger een snel en duidelijk antwoord op zijn vragen. Vanaf hoe laat kan ik inchecken? Is er een shuttle-service van het hotel naar de luchthaven? Zijn er wasvoorzieningen aanwezig? Ook hiervoor biedt Google My Business een oplossing.

In de vragen-sectie van je GMB kan iedereen die dat wil een vraag stellen (en ook beantwoorden!). Wees voorbereid en voeg de meest frequente vragen toe (met antwoord), zo neem je meteen alle twijfels weg bij potentiële gasten.

Ook hier geldt opnieuw: houd je informatie up-to-date en controleer regelmatig. Iedereen kan antwoorden op gestelde vragen toevoegen, zorg er dus voor dat je de eerste bent!

Google My Business: Waarom een must?

Lokaal zoeken

Google My Business is enorm waardevol bij lokaal zoeken: online zoekopdrachten met betrekking tot locatie. Dit kan een zoekopdracht zijn die in de buurt van jouw hotel is uitgevoerd of die buiten je omgeving is gemaakt, maar met de locatie erbij.

vb: Een toerist in Brugge is op zoek naar een restaurant in de buurt.

vb: Een Britse familie plant een reis naar Brugge en zoekt online naar een accommodatie met de trefwoorden "Hotel in Brugge".

Aangezien 46% van alle zoekopdrachten op Google gaan over lokale informatie, kan het enorm waardevol zijn om een Google My Business pagina aan te maken!

"46% of all Google searches are local"

Online zichtbaarheid & direct bookings

Zoals we in het begin van het artikel reeds vermeld hebben, kun je bij het toevoegen van de contactinformatie ook een link naar je eigen hotelwebsite meegeven. Een must! Op die manier kunnen potentiële klanten meteen doorklikken naar je officiële website en daar de boeking voltooien. Google My Business geeft je dus niet alleen een betere online zichtbaarheid, maar biedt ook een extra kans om directe reserveringen binnen te halen.

Makkelijk en gratis

Google My Business is volledig kosteloos. Het kost alleen wat van je tijd. Hier vind je een stappenplan van Google om je pagina meteen te creëren!

Heb je verdere vragen over Google en de Travel Industry? Aarzel niet en stuur ons een berichtje!

Lees ook

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe optimaliseer je jouw Booking Engine voor de feestdagen?

Kerstvakantie op verplaatsing of toch liever thuis? 3 boekingtrends voor België en Nederland!