Bleisure reizen: Een post corona tendens

"Business or pleasure?" Deze uitdrukking heb je vast wel eens gehoord in een hotelscène van een film of serie. Gedaan ermee! De trend bleisure maakt na de pandemie een opmars. Bleisure (business & leisure) combineert zakelijk reizen met vrije tijd en zorgt voor een nieuwe reisbeleving. Wat betekent het precies en hoe speel je er als hotelier op in?

Stardekk
26/8/21

Wat is bleisure nu precies?

Millennials maken een steeds groter deel uit van de werkende bevolking en dit zorgt voor nieuwe reistrends. Een betere balans tussen werk en privé? Dat is mogelijk dankzij bleisure reizen. Bleisure wil zeggen dat business reizigers hun zakenreis combineren met vrijetijdsactiviteiten. Het gaat hier dan niet over het verkennen van de stad na een werkdag, maar wel over het boeken van een aantal extra overnachtingen om zo het onaangename aan het aangename te koppelen. Als je nu toch al naar een mooie bestemming gaat, waarom dan niet net iets meer tijd nemen om ervan te genieten?

"Bleisure zal aan populariteit blijven winnen."

Norm Rose, senior technology en corporate travel analist bij Phocuswright

Wat zijn de voordelen van bleisure reizen?

  • Voor hotels en B&B’s betekent de opkomst van de bleisure-reiziger dat bezoekers bereid zijn langer te blijven en meer geld uit te geven tijdens hun zakelijke reizen.
  • Veel business-klanten gaan herhaaldelijk terug naar dezelfde locatie. Bij zakenreizigers heb je 50% minder kans op annulaties en 60% meer kans dat ze opnieuw bij jou boeken. Met dit in het achterhoofd vormen bleisure-reizigers een aantrekkelijk doelpubliek.
  • Daarnaast biedt bleisure de mogelijkheid om op reis te gaan met een metgezel, de kamer is vaak al betaald door het bedrijf en de werknemer kan dan iemand meevragen om samen bij te boeken. Hierdoor verhoogt het aantal gasten in je hotel.

Bleisure-boom na de crisis

Nu het dieptepunt van de gezondheidscrisis voorbij lijkt te zijn, hebben twee tendenzen – een flexibele werkomgeving en een vernieuwde interesse in reizen – ervoor gezorgd dat bleisure reizen de hoogte in gaan. Hotelgroepen zetten nu in op vrijetijdsbesteding en all-inclusive arrangementen om aan de veranderde verwachtingen van reizigers te voldoen.

“Bleisure zal blijven groeien,” zegt Norm Rose, senior technology en corporate travel analist bij Phocuswright. Zakenlui reizen niet meer alleen naar plaatsen waar klanten gevestigd zijn, maar ook naar locaties waar ze altijd al hebben willen werken of graag wat tijd willen doorbrengen. Dit is een nieuwe trend die zal blijven.

Hoe kun je bleisure reizigers aantrekken?

Het kan dus zeker interessant zijn om zakenreizigers aan te trekken, maar hoe doe je dit juist? Wij hebben de drie belangrijkste tips op een rijtje gezet.

#1: Investeer in technologie

93% procent van de zakenreizigers geeft de voorkeur aan hotels die inzetten op technologie. In eerste instantie gaat het hier dan om een sterke en betrouwbare WiFi verbinding en om werkruimtes met de nodige snufjes (groot scherm voor presentaties, voldoende stopcontacten, internetkabels, …). Daarnaast is er steeds meer vraag naar IoT tools in hotelkamers en het gebruik van apps voor een eenvoudige check-in en check-out.

* IoT: Internet of things is het netwerk van fysieke voorwerpen die zijn uitgerust met sensoren, software en andere technologieën die worden gebruikt om via het internet verbinding te maken en te communiceren met andere apparaten en systemen.

#2: Gebruik de juiste distributiekanalen

Vervolgens moet je nadenken over hoe je bleisure reizigers het beste kan bereiken. Sommige distributiekanalen zijn specifiek gericht op zakelijk reizen. Ken je HRS, Powernapp, Hotel DE, G2 Travel en Worldmeetings al? Werken met zakelijke OTA’s kan een manier zijn om het aantal bleisuregasten op te trekken. Dit aangezien deze reisagenten gespecialiseerd zijn in het regelen van zakenreizen en het organiseren van bedrijfsevenementen voor hun klanten.

Bleisure reizen: Een post corona trend

#3: Zorg voor gepaste promotie

Er zijn een aantal manieren om bleisure reizen te promoten:

  • Promoot bleisure reizen op je website en sociale media. Toon de verschillende voorzieningen die je hebt voor zakelijke gasten. Bied eventueel kortingen aan op extra nachten voor zakenreizigers of biedt bepaalde extra’s zoals een gratis pas voor het openbaar vervoer.
  • Werk met arrangementen. Met de Cubilis Booking Engine kun je verschillende arrangementen promoten. Dit geeft je de mogelijkheid om een arrangement aan te maken dat het zakelijke samenbrengt met vrijetijdsactiviteiten. Denk hierbij aan een pakket waarbij je de zakelijke gasten de mogelijkheid geeft om naast hun vijf werkdagen een gastronomisch of sportief weekend arrangement toe te voegen.
  • Promoot je omgeving. Bleisuregasten kiezen vaak een omgeving waar er veel te beleven valt. Vestig daarom op je website de aandacht naar wat de omgeving te bieden heeft.

Ready? Let's go!

Dankzij onze Cubilis Channel Manager kun je koppelen met de juiste businesspartners en zo meer bleisure boekingen binnenhalen. Ben je klaar om aan de slag te gaan en je voor te bereiden op bleisure reizen? Gebruik dan onderstaand formulier om je free trial aan te vragen.  

Beschik je al over de Cubilis Channel Manager en wens je met businesspartners te koppelen? Bekijk dan zeker onze Marketplace!

Lees ook

Nieuwe mijlpaal: Stardekk wordt deel van Lighthouse!

Hoe optimaliseer je jouw Booking Engine voor de feestdagen?

Kerstvakantie op verplaatsing of toch liever thuis? 3 boekingtrends voor België en Nederland!